Vuosikertomus 2023: liikevaihdon kasvu ylitti odotukset

Vuoteen 2023 mahtui paljon niin ulkopuolisia kuin yrityksemme sisäisiä muutoksia. Edellisen vuoden tapaan jatkoimme vahvaa torjuntavoittoamme markkinatilanteen muuttuessa, kustannusten noustessa ja konfliktien ravistellessa koko Eurooppaa.

👉2022 vuosikertomus täällä.

– Muutokset ja ulkopuoliset haasteet ovat aina myös erinomainen tilaisuus uudistua. Vaikka edustamme perinteistä toimialaa, olemme todentaneet monta kertaa viime vuosien aikana, että pystymme vastaamaan haasteisiin sekä kehittymään koko ajan, Maansiirto Harry Mäkelä Oy:n toimitusjohtaja Jarno Salminen sanoo.

Jarno astui toimitusjohtajaksi toukokuussa 2023.👉 Lue lisää täältä.

Vaikeita päätöksiä ja +24,83 % harppaus liikevaihdossa

Kuluneen vuoden aikana Jarno on ottanut paikkansa toimitusjohtajana ja päässyt sukeltamaan niin sanotusti suoraan syvään päätyyn. Vaikeita päätöksiä on täytynyt tehdä yhdessä muun johdon kanssa.

Johtoryhmää on uudistettu vastaamaan parhaalla tavalla yrityksen tulevaisuuden visioon. Valituilla säästötoimenpiteillä on samaan aikaan karsittu juoksevia kuluja. Tavoitteena on liikevaihdon ja toiminnan tulevaisuuden turvaaminen kaikissa markkinatilanteissa.

– Iso osa vastuullisuuttamme työnantajana on pitää myös taloudesta hyvä huoli, ja tässä olemme onnistuneet haastavana aikana hyvin, Jarno sanoo.

Edellisen tilikauden liikevaihto nousi 26,5 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa +24,82 % kasvua.

Tulos oli 223 393,95 (tilikausi 01.05.202230.04.2023). Liikevaihto koostuu nyt ja lähitulevaisuudessa 85 %:sesti pääurakointihankkeista, joiden luottotappioriskit ovat vähäiset.

– Rakennusalan heikko suhdanne ei vaikuta liikevaihtotavoitteeseemme. Tarjoamme rakentamisalan hankkeita jatkuvasti, toki markkinatilanteeseen peilaten, Jarno avaa.

Tuleva kausi on jo pitkälle myyty, mutta pystymme edelleen ottamaan sisään uusiakin urakoita.

Toisin sanoen yrityksen seuraava tilikausi näyttää nyt jo hyvältä ja kannattavuus tulee todennäköisesti paranemaan, mikä onkin yksi tavoitteista.

ESG-raportointi ja kierrätysliiketoiminta kehittämisen kärjessä

Uutena avauksen vuonna 2023 teimme ympäristöluvallisen tonttitilan hankinnan Jyväskylän Nuutista, Palokan kupeesta. Kierrätysliiketoimintaan soveltuva tonttitilamme on kesällä tehtyjen kauppojen myötä kaikkiaan jo 3,8 hehtaaria.

Tavoitteena on, että vuoden 2024 aikana uudella tontilla voidaan ottaa vastaan rakennusjätettä yrityksiltä sekä alkaa myymään sertifioitua EEJ betonia (EEJ= ei enää jäte).

– Rakentamisesta ja purkamisesta syntyvän materiaalin kierrättäminen ja jatkokäyttöön ohjaaminen ovat olleet osa toimintaamme jo pitkään. Tahtotilamme on kasvattaa tätä toimintaa ja tulemme nimeämään kierrätysliiketoiminnan johtoon myös oman avainhenkilön vuoden 2024 aikana, Jarno kertoo.

Kumppanuuksista tiedotetaan tarkemmin heti, kun sopimukset on saatu lukkoon.

👉Lue myös: Kasvatamme kierrätystoimintaamme Nuutissa ja etsimme kumppaneita

Toinen nouseva teema nyt ja tulevaisuudessa on entistä kattavampi ja läpinäkyvämpi ESG-vastuullisuusraportointi.

– Vuonna 2024 tulemme panostamme kaikkien liiketoiminta-alueidemme kehittämisstrategioissa vastuullisiin toimintamalleihin sekä ESG-vaatimusten mukaiseen raportointiin, Jarno vahvistaa.

Edistämme ESG-vastuullisuusraportointia yhdessä ulkopuolisen asiantuntijakumppanin kanssa. Samalla laskemme yrityksemme hiilijalanjäljen, minkä pohjalta määritämme konkreettiset tavoitteet sen pienentämiseksi.

Lue lisää vastuullisesta toiminnastamme:👇

🔸Nisulan lämpökeskus: yli 99 % purkumateriaalista hyötykäyttöön

🔸Heinälammen katusaneeraus parantaa kymmenien kiinteistöjen asuinympäristöä ja palveluita

Tavoitteena edelleen hyvä työnantaja ja pitkät kumppanuudet

Jarnon mukaan vahvat suhteet ja yhteistyö ovat eräitä syitä, jotka ovat kantaneet tähänkin asti. Toinen ratkaiseva tekijä on hyvät työntekijät.

– Tulemme edelleen panostamaan työntekijäkokemuksen sekä ulospäin näkyvän työnantajamielikuvamme kehittämiseen omannäköisellä otteella. Tahdomme jatkossakin tavoittaa alan parhaat tekijät, tehdä nappivalintoja rekrytoinneissa sekä sitouttaa osaajat meille pitkäksi aikaa, Jarno avaa.

Johtamisessa hyödynnetään skenaarioajattelua, jonka myötä erilaisiin tilanteisiin on koko ajan varauduttu. Voi olla, että maailman ja etenkin Euroopan tilanne normalisoituvat loppuvuotta kohden, tai sitten edessä voi olla lisää haasteita.

– Joka tapauksessa olemme varautuneita, ja tällä hetkellä meillä ei töiden puolesta ole epävarmuutta pitkään aikaan. Kalenterit ovat mukavan täynnä ja uskomme kannattavuuden kasvavan vuoden 2024 aikana, Jarno iloitsee.

Kalenterit ovat mukavan täynnä.

Kiitos tilaajillemme, kumppaneillemme sekä etenkin työntekijöillemme ja alihankkijoillemme päättyneestä vuodesta! Ajat ovat olleet haastavia ja aivan jokainen on laittanut itsensä likoon.

Toivotamme menestystä vuoteen 2024!

Lisätiedot:

Jarno Salminen